”Det var faktisk suksess fra dag én…”
Hei, Henrik Turefelt, designer og produktutvikler i mange år hos Fjäråskupan – fortell litt om opprinnelsen til Cupol. – For 20 år siden hadde vi begynt reisen mot å modernisere produktene våre. Vi så mye på europeiske aktører, særlig i Italia og Tyskland. Og akkurat som dem ville vi tilby kundene våre pakkeløsninger med kvalitet i både hette og vifteteknologi – noe vi var tidlige ute i Sverige med å gå over til. Moten gikk nå også stadig mot tynne og slanke produkter. En av våre første moderne modeller i den stilen var nettopp Cupol, som jeg var med og utviklet designen til.
Hvordan vil du beskrive Cupols design?
– Cupol er stilren i sitt klassiske uttrykk med både myke og stramme former. Dessuten har den en del trivelige detaljer som det bøyde røret som går langs fronten og gir noe ekstra til utseendet på hetten.
Hvilke typer kjøkken passer den til?
– Kombinasjonen av mykhet og stramhet gjør at den fungerer både på klassiske og moderne kjøkken. Den er virkelig en kameleon, som ikke tar over, men som går godt sammen med flere slags uttrykk og det er nok en av grunnene til at den har fortsatt å være så populær.
Følte du på deg på et tidlig tidspunkt at den ville selge ekstra godt?
– Det var faktisk suksess fra dag én. Jeg husker vi presenterte den på en messe og at alle ville komme frem og snakke om vår nye hette Cupol. Det var naturligvis veldig gøy!
Hvorfor har Cupol blitt en så langvarig klassiker?
– En tydelig styrke i produktet er naturlig formen og utseendet, der den stikker seg ut passe mye. Den har derfor tilpasset seg godt til ulike miljøer og balansert svært godt gjennom de siste tiårenes ulike innredningstrender. Cupol er virkelig ikke bare form for sin egen skyld, men det finnes en tanke med alt, og derfor er den like aktuell også i dag – 20 år senere.
Har den gjennomgått noen oppdateringer i årenes løp?
– Som selskap bestemte vi oss tidlig for å ligge i teknologisk forkant. I forbindelse med at vi utviklet Cupol, valgte vi ut en rekke tekniske nøkkeldeler ut ifra devisen: ”Vi skal ha den beste viftemotoren, og alle komponentene skal være i toppklassen.” Siden har vi oppdatert dette med årene for at den ambisjonen alltid skal være aktuell. Nylig skiftet vi ut AC-motoren med den mer energismarte og stillegående EC-motoren. Dessuten har vi skiftet ut halogenbelysningen med LED-belysning og i tillegg satt inn et nytt moderne kontrollpanel.
Cupols fremtid?
– Cupol er fremdeles en av våre absolutte storselgere og er faktisk stadig blant de fem mest solgte produktene. Den vil uten tvil være med oss lenge. Det føles veldig kult å ha vært med på å utvikle en hette som har blitt så populær blant kundene våre.
Henrik Turefelt, designer og produktutvikler.